تست سیم کشی برق

پس از بنا نهادن اسکلت ساختمان، نوبت به سیم کشی برق، تلفن و مواردی از این قبیل می‌رسد. سیم کشی‌های ساختمان طبق نقشه برق آن کشیده می‌شوند. اما زمانی که مدارهای برق خانه یا ساختمان به خوبی کار نکنند، نیاز به تست سیم‌ کشی برق وجود خواهد داشت تا مشکل مشخص شده و حل شود. تست سیم کشی برق تنها راه پیدا کردن مشکل به وجود آمده است.

مشکلاتی که ما را مجاب به تست سیم کشی برق می‌کند، می‌تواند ناشی از یک سیم یا بخش بزرگی از سیستم باشد. بنابراین، هر چند وقت یک بار باید سیم کشی برق تست شود. تست سیم کشی برق باید به محتاتانه ترین شکل ممکن انجام شود؛ زیرا کار بسیار خطرناکی می‌باشد و توصیه ما در فازینو به شما این است که قبل از انجام این عمل، حتما برق را قطع کنید.

پیشنهاد مطالعه : برقکار غرب تهران

تست سیم کشی برق در تهران

تست سیم کشی برق چیست؟

آسیب‌هایی که باعث بی‌کیفیت شدن عایق‌کاری سیم برق می‌شوند عبارتند از: مواد خورنده شیمیایی، اضافه ولتاژها، نش‌های الکتریکی، عوامل محیطی مانند دما و رطوبت. از آنجایی که سیم کشی برق امری بسیار ضرورری است و همیشه باید خطرات احتمالی را پیش‌بینی و پیش‌گیری کرد، لازم است تست سیم کشی برق به صورت دوره‌ای انجام شود تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود.

معمولا در همه ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و غیره تست سیم کشی برق انجام می‌شود. این امر از تست‌های ایمنی می‌باشد که باید انجام شود تا از خطرات ناشی از آتش سوزی و شوک الکتریکی جلوگیری شود. برای انجام تست سیم کشی برق ساختمان از دستگاه دیجیتالی مخصوصی به نام میگر (Megger) استفاده می‌شود.

تست سیم کشی برق چه ضرورتی دارد؟

سیم کشی برق می‌بایست توسط یک فرد متخصص برق انجام شود. زمانی که این امر به صورت استاندارد انجام شده باشد، نیازی به تست سیم کشی برق نخواهد بود؛ اما با فرسوده شدن سیم‌ها و مدارها، انجام این کارضروری خواهد بود.

زمانی که با سیم کشی‌های برق ساختمان و کلید و پریزها سر و کار دارید، باید از دانش اولیه برخوردار باشید. فردی که سر رشته‌ای در این کار ندارد، نباید صرفا با داشتن پیچ‌گوشتی و فازمتر دست به کار شود و شروع به باز و بسته و تعمیرات کلیدها و پریزها کند.

دستگاه تست سیم کشی برق میگر (Megger)

این نوع دستگاه تست سیم کشی برق برای سنجیدن میزان عایق بودن مدارهای الکتریکی استفاده می‌شود. میگر، کوچک و بسیار کارآمد است و دارای یک حافظه داخلی می‌باشد که بسیاری از اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند. میگر یک نوع دستگاه اهم متر می‌باشد و برای تست برقدار بودن اتصالات کوتاه و کابل، از آن استفاده می‌شود. با استفاده از دستگاه تست سیم کشی برق میگر می‌توان ولتاژ و مقاومت الکتریکی را انداره گیری کرد.

شخص برقکار زمانی که برای تست سیم کشی برق به ساختمانی مراجعه می‌کند، باید تمام مسیرهای سیم کشی قدیمی و تغییرات داخلی آن را مورد سنجش قرار دهد و زمانی که مشغول تعمیر سیم کشی برق می‌باشد، حتما باید از عایق بودن مدار اطمینان پیدا کند.

معمولا از دستگاه تست سیم کشی برق میگر در جهت شناسایی ولتاژهای بالا استفاده می‌شود. دستگاه اهم متر میگر دارای یک عقربه می‌باشد. این عقربه زمانی به حرکت درمی‌آید که با ولتاژ برق مواجه شده باشد.

تست سیم کشی برق در ساختمان‌های قدیمی با استفاده از دستگاه میگر

از آنجایی که در ساختمان‌های قدیمی سیم کشی رو به فرسایش می‌رود، انجام تست سیم کشی برق به وسیله اهم متر میگر ضرورت پیدا می‌کند. اما برای اینکه بتوان فهمید، تست سیم کشی برق سالم است باید به نقشه بر ساختمان مراجعه کرد. در این نقشه مشخصات و اطلاعاتی درج شده است که عبارتند از: پنل های الکتریکی، محل دقیق فیوزها، مدار شکن‌ها، اشعابات و غیره.

در صورت عدم وجود این نقشه، باید کلیدهای اصلی را پیدا کرد و همه فیوزها، مدار شکن‌ها و غیره توسط دیاگرام ترسیم شوند. همه مدارات سیم‌کشی باید توسط دستگاه تست سیم کشی برق، تست شده و ولتاژ آن‌ها یادداشت شود. همچنین مواردی از قبیل: لامپ‌ها و فیوزهایی که کلید دارند و پریزهای برق، باید مورد سنجش قرار گیرند.

لوازم خانگی که در آن‌ها سیم کشی برق به کار رفته است، دارای مدار شکن‌های دوبل یا فیوزهای بزرگ می‌باشند. لازم به ذکر است که، در این موارد از پنل‌های فرعی و مدارات موازی نیز استفاده می‌شود.

دستگاه تست سیم کشی برق میگر (Megger)

چند نکته مهم در تست سیم کشی برق

  • مدارشکن‌ها دارای کلیدهای خاموش و روشن کردن (On/Off) مدار هستند در حالی که فیوزها گرد می‌باشند و برای خاموش و روشن کردن مدار، باید آن‌ها را به بیرون یا داخل چرخاند.
  • داشتن یک کپی از نقشه اولیه ساختمان، کار را برای تشخیص سیستم الکتریکی اصلی راحت می‌کند. اما ممکن است صاحبان قبلی یک واحد، تغییراتی روی این نقشه ایجاد کرده باشند که در این نقشه اثری از این تغییرات نباشد.
  • از از آنجایی که خانه‌های قدیمی سیستم‌های الکتریکی مختلفی دارند، باید توسط یک برقکار مجرب و ماهر مورد بررسی و سنجش قرارگیرد.
  • در صورتی که هیچ اطلاعاتی نسب بهسیم کشی برق ندارید، هرگز اقدام به باز کردن پنل نکنید.

نتیجه‌گیری

هرگاه متوجه شدید که برق‌کشی منزلتان ایراد پیدا کرده است و نیاز به تست سیم کشی برق دارد، تنها کافی است با همکاران ما در فازینو تماس برقرار کنید تا بهترین و مجرب ترین برقکار ساختمان را جهت تست، در اسرع وقت به شما اعزام کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0912 75 25 7730919 44 70 774