تعویض فیوز مینیاتوری

تعویض فیوز مینیاتوری و ریست کردن کلید بریکر، از جمله اقداماتی است که در هر خانه‌‌ای امکان دارد انجام شود. برای اطمینان از امنیت جریان‌های الکتریکی مدار و جلوگیری از خطرات ناشی از آن، در هر خانه یک کلید بریکر و تعدادی فیوز مختلف قرار دارد. هدف از گذاشتن این تجهیزات، کاهش خطرات و آسیب دیدگی وسایل خانگی با جلوگیری از عبور جریان غیرمجاز است. در این مقاله از انواع فیوزها، فیوز مینیاتوری را به طور کامل، از نحوه عملکرد تا تعویض آن در تابلو برق را شرح می‌دهیم.

فیوز مینیاتوری چیست؟

فیوز مینیاتوری (Miniature Circuit Breaker) یا به اختصار، MCB یکی از تجهیزات پرکاربرد الکتریکی است که برای قطع بار، حفاظت و ایزولاسیون یک بخش مدار مانند موتورها، روشنایی، مدارهای کنترل و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. فیوزهای مینیاتوری در مدارهای فشار ضعیف از قبیل مصارف خانگی، روشنایی صنعتی، یا سایر کاربرد دارند.

فیوزهای مینیاتوری در انواع یک، دو، سه و چهار پل برای جریان‌ها و ولتاژهای مختلف ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. فیوزهای مینیاتوری دو وظیفه اصلی را برعهده دارند یکی محافظت در برابر اضافه جریان و دیگری حافظت از اتصال کوتاه است.

 نحوه عملکرد فیوز مینیاتوری چگونه است؟

فیوز مینیاتوری از قطعاتی تشکیل شده است که در یک محفظه محکم و عایق تعبیه شده است. سیستم سوئیچینگ نیز از دو کنتانت ثابت و متحرک تشکیل شده است که با سیم‌های خروجی و ورودی ارتباط الکتریکی دارند.

عملکرد فیوز مینیاتوری

فیوز مینیاتوری در شرایط عادی مانند کلید عادی عمل می‌کند و وظیفه قطع و وصل مدار را برعهده دارد. در شرایط اضافه بار یا اتصال کوتاه، فیوز مینیاتوری به طور اتوماتیک عمل می‌کند و نتیجه آن، گذر جریان بار با وقفه روبه‌رو می‌شود. این عملکرد خودکار MCB می‌تواند به دو روش گرمایی و مغناطیسی باشد.

دلایل تعویض فیوز مینیاتوری

عواملی که باعث خرابی مدار برق و تعویض فیوز مینیاتوری می‌شود شامل:

  • اضافه بار : عبور جریان به شدت قوی از از یک سیم در بازه زمانی کوتاه.
  • اتصال کوتاه در مدار : برخورد بخش فلزی دو سیم و عبور نادرست جریان برق در مسیر دیگر.
  • اضافه جریان : بالارفتن شدت جریان در مدار.
  • خرابی وسایل : آسیب دیدگی یا معیوب شدن وسایل برقی که مصرف برق را بالا می‌برد.

در صورت بروز موارد بالا برق قسمتی از ساختمان می‌پرد و یا دچار سوختگی می‌شود. برای رفع مشکل فیوزهای معیوب نیاز است که آن‌ا تعویض کرد؛ اما باید توجه کنید که برای جایگزینی قطعه جدید حتما به یکسان بودن آن با قطعه قدیمی دقت کنید که خرابی جدید به بار نیاید. اگر در تشخیص خرابی و تعویض فیوز مینیاتوری دچار مشکل  شدید می‌توانید از برقکار سیار یا برقکار شبانه روزی در طول 24 ساعت روز کمک بگیرید.

مراحل تعویض فیوز مینیاتوری

فیوز مینیاتوریمرحله اول تعویض فیوز مینیاتوری در جعبه فیوز

برای تعویض فیوز مینیاتوری ابتدا باید خود فیوز را بررسی کنید و قبل از بررسی فیوز اصلی را از منبع قطع کنید تا جریانی برقرار نباشد که خطری سلامتی و وسایل برقی برقی شما را تهدید کند.

مرحله دوم تعویض فیوز مینیاتوری در جعبه فیوز

اگر داخل جعبه تقسیم را نگاه کنید، برخی از آن‌ها برچسب‌های راهنمایی دارند که تعیین می‌کند کدام فیوز مربوط به کدام بخش از ساختمان است. برای همین فیوزی که مربوط به بخش موردنظر به ساختمان است، به راحتی قابل پیدا شدن است. برای همین فیوزی که مربوط به بخش مورد نظر ساختمان است، به راحتی قابل پیدا شدن است.

مرحله سوم تعویض فیوز مینیاتوری در جعبه فیوز

برای تعویض فیوز مینیاتوری، باید میزان آمپر فیوزی که از قبل تهیه کرده‌اید با سیم جریان برق آن یکسان باشد. توجه کنید اگر این دو مقدار متفاوت باشند با مشکلات جدی یا حتی آسیب مجدد فیوز مواجه خواهید شد. برای مثال در وسایل روشنایی از فیوز 10 آمپر برای تنظیم شدن با سیم جریان برق استفاده می‌شود.

مرحله چهارم تعویض فیوز مینیاتوری در جعبه فیوز

برای تعویض فیوز مینیاتوری باید به نوار فلزی درون آن توجه کرد. اگر رنگ اطراف فیوز کدر و تیره رنگ شده باشد نشان دهنده این است که فیوز به خاطر اتصال کوتاه در مدار سوخته است. در نتیجه باید یک فیوز دیگر در همان آمپر جایگزین کرد.

مرحله پنجم تعویض فیوز مینیاتوری در جعبه فیوز

تعویض فیوز مینیاتوری در جعبه فیوز

اگر فیوز معیوب شما از انواع دیگری مثل فیوز کارتریج باشد، باید از ابزار مخصوص برای آن استفاده کنید. در کل برای تشخیص معیوب بودن فیوز می‌توانید از یک مولتی‌متر و یک مقاومت برای بررسی استفاده کنید. اگر مقاومت آن بسیار بالا باشد یعنی از بین رفته و نیاز به تعویض دارد. ولی اگر مقاومت فیوز پایین باشد نیازی به تعویض و تعمیر ندارد و معیوب نیست.

مرحله ششم تعویض فیوز مینیاتوری در جعبه فیوز

در آخر برق اصلی را وصل کنید تا مطمئن شوید برق‌رسانی ساختمان به صورت عادی انجام می‌شود و تعویض فیوز مینیاتوری باعث رفع مشکل شده است.

جمع بندی

شاید این مشکل برای شما هم به وجود آمده باشد که بدون اطلاع برق قسمت‌هایی از ساختمان قطع شود. معمولا هنگام استفاده از وسایل پر مصرف این قبیل اتفاق‌ها می‌افتد. در این مقاله از طرف گروه فازینو به شما آموزش داده شده است که ابتدا مشکل فیوز را رفع کنید و سپس بسته به نوع فیوز مورد استفاده مثل تعویض فیوز مینیاتوری به رفع مشکلات و تعویض فیوزها بپردازید.

1.5/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0912 75 25 7730919 44 70 774