طریقه سیم کشی لوستر

زیبایی هر خانه ای با نورپردازی آن و انتخاب لوستر مناسب چند برابر می‌شود. بدون شک برای جذابیت بیشتر فضای خانه باید یک لوستر مناسب نصب کنیم. اما بعد از انتخاب لوستر مورد نظر سوال اصلی نحوه سیم کشی لوستر، تشخیص سیم فاز و نول در لوستر و نصب آن است. اگر تا به حال تجربه نصب لوستر را نداشته اید در این مقاله با آموزش سیم کشی لوستر همراه باشید؛ تا بتوانید لوسترهای منزل خود را به راحتی و به درستی نصب کنید.

وسایل سیم کشی لوستر

لوسترها بهترین گزینه برای تغییر ظاهر ساده اتاق نشیمن به فضایی با نورپردازی رویایی هستند. لوستر سقفی انواع مختلفی دارد و روش‌های نصب متفاوتی دارد که با توجه به نوع و تعداد لامپ‌ها مشخص می‌شود. با انجام مراحل و تصاویر آموزش سیم کشی لوستر به راحتی می‌توانید لوستر را نصب کرده و بدون نیاز به خدمات لوستر سیم کشی خود را انجام دهید. اول از همه، شما باید بدانید که به چه ابزارهایی نیاز دارید:

  • پیچ گوشتی
  • دم باریک
  • فازمتر دیجیتال
  • انبرست
  • نردبان پله‌ای (تاشو)
  • سیم چین

نحوه سیم کشی داخلی لوستر

برای این کار باید بدانید که معمولاً لامپ‌ها به صورت سری به هم متصل می‌شوند. سپس یک کابل فاز از لوستر خارج می‌شود که انتهای این کابل به سقف می‌رسد. از طرف دیگر کابلی از شیر آب به سقف می‌رسد.

اگر لوستر چند رشته‌ای است مثلاً دو رشته ای، فاز یک رشته لامپ‌ها را به صورت سری وصل کنید که یک سیم مشترک از آن خارج می‌شود. لامپ‌های انشعابی دیگر با یک سیم به هم وصل می‌شوند و سیم مشترک بیرون می‌آید و سپس به ترمینال می‌آید. در این حالت سیم دیگری به عنوان فاز از پل دیگر به آن متصل می‌شود. همچنین یک کابل نول مشترک برای تمام شاخه‌های لوستر وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه: جهت برقراری ارتباط با تعمیرکاران و برقکاران فازینو، تنها کافیست به صفحه شماره تلفن برقکار مراجعه کنید.

نحوه سیم کشی داخلی لوستر

تشخیص فاز و نول لوستر

تشخیص سیم فاز و نول لوستر بدون ابزار خاص

برای تشخیص سیم فاز و نول بدون ابزار خاص، ابتدا باید به ظاهر سیم‌ها دقت کنید. سیم‌های برق لوستر معمولاً به صورت یک رشته‌ای از سیم تکراری به رنگ آبی و دو رشته سیم به رنگ قرمز دیده می‌شوند که به هم تابیده‌اند یا دو رشته سیم با دو رنگ متفاوت مثل قرمز و آبی. در روش ساده‌ای که در برق‌کشی معمولاً استفاده می‌شود، سیم آبی به عنوان نول شناخته می‌شود و سیم قرمز به عنوان فاز. بنابراین، سیم تکراری آبی به عنوان نول و رشته سیم‌های قرمز رنگ یا سیم‌های به هم تابیده به عنوان سیم فاز تشخیص داده می‌شوند.

تشخیص سیم فاز و نول لوستر با فازمتر

روش قبلی برای تشخیص سیم فاز و نول بدون نیاز به ابزار خاص، نیازی به وصل بودن برق لوستر ندارد. با قطع فیوز ساختمان، می‌توانید به راحتی سیم‌های فاز و نول را تشخیص دهید. اما در صورتی که در هنگام سیم‌کشی برق ساختمان، برقکار اصول رنگ‌بندی را رعایت نکند، شاید نتوان از روی رنگ سیم‌ها به نوع آن‌ها پی برد.

برای تشخیص سیم فاز و نول، می‌توانید از یک فازمتر استفاده کنید که روش ایمن و کم خطری برای تشخیص سیم‌هاست. در این روش، برق لوستر باید وصل باشد. برای آزمایش، سیم‌های برقی که از سقف خارج شده‌اند را به ترتیب با فازمتر بررسی می‌کنید و همزمان انگشت شست دست را روی ته فازمتر قرار می‌دهید. اگر زمانی که فازمتر به سیم لوستر وصل شود، لامپ فازمتر روشن شود، آن سیم فاز است؛ اما اگر روشن نشود، سیم نول است.

تشخیص فاز و نول لوستر به وسیله ولت متر

استفاده از ولتمتر یک روش دیگر است که می‌توانید با استفاده از آن و در صورت وصل بودن برق ساختمان، سیم‌های فاز و نول لوستر را تشخیص دهید. اما در این روش نیز باید به رعایت نکات ایمنی توجه کنید.

برای شناسایی نوع سیم‌ها (فاز یا نول) با استفاده از ولتمتر، ابتدا پایه‌های یا پروب‌های ولتمتر را به سیم‌های برق متصل کنید. اگر یکی از پروب‌های ولتمتر به سیم نول و پروب دیگر آن به سیم فاز وصل شود، شما بر روی ولتمتر یک جریان حدوداً ۲۲۰ ولت را مشاهده خواهید کرد. اما اگر هر دو سیم که به ولتمتر متصل شده‌اند فاز باشند، روی صفحه ولتمتر هیچ جریانی مشاهده نخواهید کرد.

مراحل سیم کشی لوستر

با دنبال کردن مرحله به مرحله توصیه‌های زیر، می‌توانید بدون نیاز به هیچ تعمیرکاری اقدام به سیم کشی لوستر خود کنید. اگر در هر یک از مراحل به کمک متخصص نیاز داشتید، می‌توانید درخواست اعزام برقکار حرفه ای ساختمان را بدهید.

1. فیوز را جدا کنید

مهمترین کاری که برای سیم کشی و نصب لوستر باید انجام دهید این است که برق ساختمان را قطع کنید. برای هر چیزی که مربوط به برق است، مثلاً تعمیر لوازم خانگی در خانه، باید فیوز را جدا کنید تا برق نباشد. پس از جدا کردن فیوز، جریان برق را با فازمتر چک کنید و از قطع بودن آن مطمئن شوید و سپس به سیم کشی لوستر بروید.

2. زنجیر لوستر را بررسی کنید

زمانی که لوستر ساخته می‌شود تعدادی زنجیر استاندارد به آن وصل می‌شود که با استفاده از آن می‌توان ارتفاع لوستر را تنظیم کرد. بسته به اندازه حیاط، فقط یک یا دو اسباب بازی جا می‌شود. اگر زنجیره‌های لوستر خیلی بلند بودند، می‌توانید از انبردست برای برش حلقه‌ها استفاده کنید.

وسایل سیم کشی لوستر

3. لوستر را روی قلاب سقف آویزان کنید.

یکی دیگر از موارد مهم در نصب لوستر، اتصال لوستر به قلاب است. اگر صاحب خانه قلابی برای سیم کشی سقف نداشته باشد، کار او پیچیده تر و دشوارتر می‌شود. بنابراین لازم است خودتان قلاب را نصب کنید. برای این کار به یک مته نیاز دارید. در واقع باید در محل مورد نظر سوراخ کرد و سپس یک قلاب محکم به سقف صفحه ضد نوک وصل کرد. برای این کار باید زنجیرها را روی لوستر قلاب کنید.

4. سیم کشی لوستر

یکی از ظریف ترین و مهم ترین مراحل نصب لوستر «سیم کشی لوستر» خواهد بود. سیم کشی دقیق و حرفه ای می‌تواند عمر لوستر را افزایش دهد. برای انجام سیم کشی باید به لوستر دقت کنید و بدانید که دو پل است یا تک پل. بنابراین روش سیم کشی لوسترهای دو پل و تک پل کاملا متفاوت است و سیم کشی باید با دقت و حساسیت بسیار بالایی انجام شود.

تیم فازینو اینجاست تا در هر ساعتی از شبانه روز به شما در امور برقکاری کمک برساند. جهت تعمیرات دوربین مداربسته و تعمیرات آیفون تصویری نیز می‌توانید با فازینو تماس بگیرید تا در کمتر از نیم ساعت، برقکار سیار به محل شما اعزام شود.

طریقه نصب لوستر سه سیم

اگر به دنبال افزایش زیبایی و روشنایی در منزل خود هستید، نصب لوستر سه سیم می‌تواند گزینه‌ی عالی‌ای باشد. اما ممکن است فرایند نصب لوستر برای برخی از افراد یک چالش باشد. در این مقاله، به شما یاد خواهیم داد که چگونه به راحتی و به طور موثری یک لوستر سه سیم را در منزل خود نصب کنید.

مراحل نصب لوستر سه سیم

آماده‌سازی ابزارها و مواد

قبل از شروع هر کاری، اطمینان حاصل کنید که ابزار و مواد لازم برای نصب لوستر را در دسترس دارید. به عنوان مثال، ابزار متداول شامل مواردی مانند مته، پیچ گوشتی، پیچ‌ها، و همچنین ریل و پایه لوستر می‌باشد.

نصب لوستر سه سیم
نصب لوستر سه سیم

انتخاب مکان مناسب برای نصب

قبل از انجام هر چیزی، باید مکان مناسب برای نصب لوستر را انتخاب کنید. این مکان باید بر اساس ارتفاع سقف، اندازه و نوع لوستر، و نوردهی مورد نیاز تعیین شود.

نصب پایه و ریل لوستر

با استفاده از ابزار مناسب، پایه و ریل لوستر را به سقف نصب کنید. اطمینان حاصل کنید که پایه به طور صحیح و ایمن به دیوار یا سقف متصل شده است.

اتصال سیم‌ها به پایه لوستر

بعد از نصب پایه، سیم‌های لوستر را به پایه متصل کنید. اطمینان حاصل کنید که اتصالات به طور صحیح و ایمن انجام شده باشند.

نصب و آویزان کردن لوستر

با توجه به دستورالعمل تولید کننده، لوستر را به ریل نصب کرده و به دیوار یا سقف آویزان کنید. اطمینان حاصل کنید که لوستر به طور مطلوب و استوار نصب شده باشد.

تنظیم و تنظیمات نهایی

لوستر را به طور دقیق تنظیم کنید تا نور به طور یکنواخت در فضا پخش شود. همچنین، تنظیمات نهایی را برای موقعیت و زاویه نوردهی انجام دهید.

تست عملکرد و اطمینان از سلامت لوستر

بعد از نصب، لوستر را روشن کنید و عملکرد آن را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که همه‌ی بخش‌ها به درستی کار می‌کنند و هیچ مشکلی وجود ندارد.

آیا لوستر سه سیم مصرف انرژی بالایی دارد؟

مصرف انرژی لوستر سه سیم بستگی به نوع لامپ‌های مورد استفاده دارد. با استفاده از لامپ‌های LED، می‌توانید مصرف انرژی را به حداقل برسانید.

آیا لوستر سه سیم مناسب برای اتاق‌های کوچک است؟

بله، لوستر سه سیم به دلیل طراحی سبک و زیبا، برای اتاق‌های کوچک نیز مناسب است.

امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0912 75 25 7730919 44 70 774