مراحل نصب لوستر سقفی

لوستر یکی ابزارهای زینتی و کاربردی مورد استفاده در خانه‌ها است که، علاوه بر روشنایی قابل‌ تنظیم و مورد نیاز، به زیبایی و لوکس‌ شدن خانه شما نیز می‌افزاید. اگر به تازگی لوستری خریداری کردید و مراحل نصب لوستر سقفی را نمی‌دانید، در ادامه با فازینو همراه باشید تا مراحل نصب آن را گام به گام در 10 مرحله برای شما توضیح دهیم.

مراحل نصب لوستر به سقف و سیم کشی آن

مرحله اول : رعایت ایمنی

زمانی که تصمیم گرفتید منزل خود را با یک لوستر زیبا، مناسب سلیقه‌تان مزین کنید؛ باید مراحل نصب لوستر سقفی را کامل یاد بگیرید. به یاد داشته باشید که همیشه بهترین روش، ایمنی‌ترین و اصولی‌ترین آن است. در ابتدای کار، فیوز برق منزل را قطع کنید. اگر فیوز خانه شما به صورت موازی است، به صورت تک‌به‌تک از داخل، فیوزها را قطع کنید و پس از مدتی صبر با فازمتر سیم برق را چک کنید و مطمئن شوید عاری از جریان الکتریسته است. در صورتی که میدانید توانایی انجام این کار را ندارید تنها کافیست با تماس گرفتن با شرکت فازینو درخواست اعزام برقکار ساختمان کنید .

مرحله دوم : باز کردن لوستر قبلی

پیش می‌آید که قصد تغییر دکوراسیون منزل را داشته‌باشید و بخواهید لوستر جدیدی را جایگزین قبلی کنید یا گاهی برای رنگ‌کردن سقف خانه مجبور می‌شوید لوستر قبلی را باز کنید تا آسیب نبیند.

برای جدا کردن لوستر از سقف نیز باید حتما فیوز را قطع کنید و سپس یک چهارپایه مناسب ارتفاع، انتخاب کنید. با یک فازمتر، مقدار الکتریسته داخل سیم‌های برق را اندازه بگیرید و در مرحله بعد مقدار وزن لوستر را تخمین زده و یک دستیار کنار خود داشته‌ باشید که بعد از جدا کردن لوستر از سقف آن را به وی بدهید و به سرعت وسایل اضافی روی سیم‌ها را باز کنید.

مرحله سوم : تخمین ارتفاع لوستر

قبل از این که برای نصب لوستر اقدام کنید، ابتدا بالای چهارپایه بروید و اندازه و ارتفاع چهارپایه را در نظر بگیرید؛ تا آنقدر نباشد که دستتان برای نصب کشیده شود و یا آنقدر نباشد که تسلط کافی برای نصب نداشته‌ باشید. 

ممکن است با لوستر سنگینی سروکار داشته‌ باشید؛ پس باید ارتفاع به اندازه‌ای باشد که تسلط کامل به سقف و مراحل نصب لوستر داشته‌ باشید و سریع‌تر و با فشار کمتری آن را نصب کنید.

 روش های نصب لوستر

مرحله چهارم : ارتفاع لوستر را از سقف تا زمین در نظر بگیرید.

یکی از اساسی‌ترین مراحل نصب لوستر این است که، بتوانید ارتفاع مناسب برای آن در نظر بگیرید. این مرحله به عواملی چون: اندازه سقف منزل شما و اندازه لوستر مورد نظر بستگی دارد. سقف بعضی از خانه ها کوتاه است و بهتر است که از لوسترهایی با ارتفاع کم استفاده کنید یا حداقل زنجیر اتصال را کوتاه‌تر کنید.

مرحله پنجم : نصب لوستر به قلاب

در ادامه مطلب مراحل نصب لوستر، لازم است لوستر را به قلابی که از سقف آویزان شده‌ است متصل کنید. اگر قلابی از سقف شما آویزان نیست، خودتان باید زحمت نصب قلاب را بکشید. با در نظر گرفتن اینکه سقف منزل شما کاذب است یا معمولی، باید قلاب مورد نظر را انتخاب کنید. اما روش نصب قلاب برای لوستر به سقف، به ابزارهایی از جمله: دریل، قلاب و بسط نیاز دارد و این نکته که محل نصب قلاب را به درستی انتخاب کنید مهم است.

در سقف‌هایی که با گچ‌بری محل نصب لوستر مشخص نشده و مجبور می‌شوید در جایی که سیم از سقف آویزان است لوستر را به قلاب وصل کنید، باید هنگام دریل کاری دقت کنید که به سیم‌های برق آسیب نزنید.

مرحله ششم؛ نصب سیم‌های برق به لوستر

این مرحله از مراحل نصب لوستر یکی اساسی‌ترین‌ها می‌باشد. از این بابت حساسیت زیادی دارد که، ممکن است نتوانید سیم‌های برق را به درستی وصل کنید. چرا که نصب اشتباه سیم‌های برق به لوستر می تواند باعث پریدن فیوز شود؛ به طوری‌که بعد از وصل‌کردن فیوز با پریدن فیوز مواجه شوید. پس بنابراین مهم است که بدانید، کدام سیم را به کدام قسمت از لوستر وصل‌کنیم.

لوسترها در این مرحله به دو بخش تقسیم می‌شوند: لوسترهای تک پل و لوسترهای دو پل. برای اتصال سیم‌های برق به هر کدام از لوسترها باید روشی مناسب به کار ببریم که در ادامه روش‌های مناسب هر یک را توضیح می‌دهیم.

مرحله هفتم : استفاده از کلید یک پل یا دو پل برای لوسترهای مختلف

مشخص کردن این نکته که برای لوستر از کلید تک پل یا کلید دو پل استفاده شود، بستگی به شعله‌ها (تعداد لامپ ها) دارد. اگر شما لوستری داشتید که تعداد شعله‌های زیادی داشت و در هر مرحله برای روشنایی خانه نیاز داشتید مقدار معینی از آن‌ها روشن شود، بهتر است از یک کلید دو پل استفاده کنید.

اگر شما خانه کوچک‌تری داشتید و از یک لوستر با تعداد شعله‌های کم برای روشنایی اتاق استفاده کردید، بهتر است برای آن از یک کلید تک پل استفاده‌ کنید. بعد از آن که متوجه شدید، آیا کلید تک پل مناسب منزل شما است یا کلید دو پل، به تشریح نصب کلید به لوستر می‌پردازید.

مرحله هشتم : نصب لوستر به کلید تک پل و کلید دو پل

نصب لوستر تک پل از دو پل ساده‌تر است و شما با دو عدد سم مواجه هستید. کافی است سیم فاز برق را به سیم فاز لوستر وصل کنید و در نهایت سیم باقی مانده که نول است را به سیم نول لوستر تک پل وصل کنید. بدین‌ صورت لوستر شما به برق و کلیدها متصل می‌شود و به راحتی این مرحله را تکمیل کرده‌اید.

برای نصب لوستر دو پل باید از یک ترمینال سه تایی استفاده‌ کنید و اگر قرار باشد در مراحل نصب لوستر سقفی از کلیدهای تک پل استفاده‌ کنید، باید از یک ترمینال دوتایی استفاده‌ شود. لوسترهای دو پل سه سیم دارند: دو سیم فاز و یک سیم نول. لازم است که سیم‌های فاز لوستر به سیم فازی که از سقف آویزان است وصل‌ شوند. سیم‌های فاز معمولا به رنگ قرمز هستند که می‌توانید سیم‌های فاز لوستر را به سیم‌های فاز برق وصل کنید. در انتها، یک سیم می‌ماند که نول می‌باشد و اکثرا به رنگ آبی موجود است.

نصب لوستر به کلید تک پل و کلید دو پل

مراحل پایانی نصب لوستر

مرحله نهم : به جزئیات توجه کنید ونصب لوستر را تکمیل نمایید.

اگر لوستر را به درستی و کامل نصب کرده‌ باشید، در این مرحله با وصل‌ کردن فیوز برق و زدن کلید، لوستر روشن می‌شود و شما موفق شدید. در ادامه تنها، مرحله پوشاندن سیم‌ها می‌ماند. ولی زیاد نگران پوشاندن سیم‌های لوستر نباشید؛ زیرا در هر لوستر یک روکش زنبق شکلی در انتهای زنجیر اتصال خود دارد که کافی است این روکش زنبقی را رو به بالا بکشید و سیم‌های برق را بپوشانید. با رعایت نکات کوچک می‌توانید به شکوه و نورانی‌تر شدن لوستر بیفزاید.

مرحله دهم :باید چک کنید لوستر درست نصب شده

بهتر است برای نصب لوستر از یک نصاب حرفه‌ای کمک بگیرید، اما اگر به هر دلیلی خودتان اقدام به نصب لوستر کردید و تجربه قبلی نصب را نداشتید باید تمام مراحل نصب لوستر سقفی را به ترتیبی که در مقاله توضیح دادیم پیش ببرید و در آخر باید لوستر را روشن کنید.

پیش می‌آید که یک یا چند عدد از شعله‌ها روشن نشوند، دلیل آن ممکن است سوختگی لامپ یاشد. حتی ممکن است لامپ‌های نو هم سوخته باشند و روشن نشوند، اما اگر لامپ را عوض کردید و لوستر روشن نشد باید تمام مراحل نصب را از اول مرور کنید تا عیب روشن نشدن لوستر را متوجه شوید و برای رفع آن اقدام کنید.

سخن اخر

در این مقاله تمامی مراحل نصب لوستر سقفی را از ابتدا تا انتها روشن‌ شدن، توضیح داده و بررسی کردیم و با انواع لوستر سقفی تک پل و دو پل آشنا شدیم. اگر شخصا اقدام به نصب لوستر کردید، باید تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید و انتخاب یک دستیار مناسب را فراموش نکنید. همچنین اگر در سیم کشی سر رشته‌ای ندارید، بایداز یک برقکار حرفه‌ای ساختمان کمک بگیرید.

4.4/5 - (17 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0912 75 25 7730919 44 70 774