سیم کشی برق سه فاز ساختمان

همانطور که می‌دانید لازم است سیم کشی ساختمان باید با رعایت اصول و مطابق با استانداردهای لازم و توسط یک برقکار حرفه ای ساختمان انجام گیرد تا مشکلی در رابطه با برق ساختمان به وجود نیاید، در این مقاله قصد داریم به طور کامل به تفاوت‌های برق تک فاز و سه فاز بپردازیم و نحوه سیم کشی برق سه فاز ساختمان را شرح دهیم.

برق سه فاز برق تک فاز؛ تفاوت‌ها

پیش از اینکه به نحوه سیم کشی برق سه فاز ساختمان را توضیح دهیم لازم است ابتدا مشخص کنیم که برق سه فاز و تک فاز چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و در چه مواقعی از برق سه فاز یا تک فاز استفاده می‌کنیم.

در حقیقت برق سه فاز، دارای چهار رشته سیم که سه سیم فاز 380 متناوب و یک سیم نول دارد. در رشته سیم‌های برق سه فاز، فاز اول را با رنگ قرمز، فاز دوم را با زرد و فاز سوم را با رنگ آبی نشان می‌دهند. در مقابل برق تک فاز دارای دو رشته سیم است که شامل رشته سیم فاز 220 ولت متناوب و یک رشته سیم نول است.

یکی دیگر از تفاوت‌های برق سه فاز و تک فاز، توان آن است. برق سه فاز همواره توان ثابتی دارد و همواره توان ثابتی را برای برای بار الکتریکی فراهم می‌کند. به دلیل اینکه در سیم کشی سه فاز، حرارت زیادی تولید می‌شود، معمولا این سیم‌ها را از کانال‌های سیمانی عبور می‌دهند.

به صورت کلی برق مورد نیاز منازل مسکونی و واحدهای اداری، برق تک فاز است و برق واحدهای صنعتی و تجاری را معمولا برق سه فاز استفاده می‎کنند. البته به دلیل مزیت‌های زیادی که برق سه فاز نسبت به برق تک فاز دارد، امروزه بسیاری از واحدهای مسکونی نیز از برق سه فاز استفاده می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه : برقکار شبانه روزی

برق سه فاز

پیشنهاد مطالعه: برقکار شبانه روزی شمال تهران

نحوه سیم کشی برق سه فاز

به طور کلی نحوه سیم کشی برق سه فاز ساختمان به دو صورت اتصال ستاره و اتصال مثلث و مختلط قابل پیاده سازی است که هر کدام از این روش‌ها کارایی مشخصی دارند.

تفاوت سیم کشی ستاره و مثلث

مهم‌ترین تفاوت این دو اتصال در سیم نول است. بدین معنی که اگر از سیم نول استفاده شود از سیستم اتصال ستاره‌ای استفاده می‌شود که بین فازها اختلاف فازی به مقدار 120 درجه الکتریکی وجود دارد. از طرف دیگر در اتصال مثلث در شبکه انتقال و مواردی که سیم نول استفاده نمی‌شود، معمولا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از تفاوت‌های اتصال مثلث و ستاره تفاوت در سرعت موتور است؛ در اتصال ستاره سرعت موتور کمتر است چرا که ولتاژ دریافتی کسری از کل ولتاژ است در صورتی که در اتصال مثلث به علت اینکه هر فاز کل ولتاژ را دریافت می‌کند سرعت بیشتر است.

علاوه بر این در اتصال ستاره عایق کمتری نسبت به مدل مثلث مورد نیاز است؛ چرا که ولتاژ فاز کمتر است. به طور کلی از سیستم ستاره بیشتر در انتقال توان استفاده می‌شود در صورتی که سیستم مثلث، در صنایع و سیستم توزیع استفاده بیشتری دارد.

اتصال ستاره و مثلثهزینه اجرای سیم کشی برق سه فاز ساختمان

هزینه سیم کشی به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. برای مثال هرچه متراژ بزرگ‌تر باشد طبیعتا هزینه بیشتری را لازم است پرداخت کنید. علاوه بر مورد ذکر شده تجهیزات مورد استفاده و نحوه و زمان قرارداد نیز در هزینه سیم کشی تاثیرگذار است برای اطلاعات بیشتر می‌نوانید با شماره 09194470774 تماس حاصل فرمایید.

سیم کشی ساختمان توسط برقکار ماهر در فازینو

مجموعه فازینو متشکل از بهترین و باتجربه‌ترین برقکاران حاضر، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در رابطه با سیم کشی ساختمان است. اگر نیازمند یک برقکار شبانه روزی تهران در کمترین زمان ممکن هستید، فازینو جایی هست که نیاز شما را برطرف خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر با سایت فازینو همراه باشید.

3.3/5 - (6 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0912 75 25 7730919 44 70 774