نصب کلید تبدیل

کلید تبدیل برای کنترل یک یا چند لامپ از دو نقطه استفاده می‌شود. در این مطلب به موضوعاتی از قبیل: لوله‌گذاری، سیم‌کشی و نصب کلید تبدیل به روش استاندارد و قدیمی، چگونگی نصب کلید تبدیل برای بیش از یک لامپ و در نهایت مدار داخلی و عملکرد کلید تبدیل به صورت گام به گام خواهیم پرداخت. جهت یادگیری آسان، این آموزش همراه با نقشه‌های متعدد تهیه شده است. پس با ما همراه باشید.

کلید تبدیل چیست؟

کلید تبدیل از نظر ظاهری به شکل کلید یک‌پل شباهت دارد، اما از نظر لوله‌گذاری، سیم‌کشی، ساختار داخلی و کاربرد متفاوت است. این کلید برای روشن و خاموش کردن یک یا چند لامپ از دو نقطه استفاده می‌شود، به معنای اینکه در مکان‌هایی که افراد به صورت گذری عبور می‌کنند و درب‌های ورود و خروج جداگانه دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، در ویلای‌ها که فردی از درب حیاط وارد می‌شود و سپس مسیری تا درب دوم ساختمان (راه‌پله) را طی می‌کند. در این مواقع، استفاده از کلید یک‌پل برای روشنایی حیاط ممکن است با مشکلاتی همراه باشد، مانند نیاز به طی کردن مسیری در تاریکی برای دسترسی به کلید.

برای حل این مشکل، از کلید تبدیل استفاده می‌شود. دو عدد کلید تبدیل یکی در پشت درب اول ساختمان و دیگری در پشت درب دوم ساختمان نصب می‌شود. در شب هنگام، زمانی که وارد حیاط می‌شوید و می‌خواهید مسیرتان روشن باشد، می‌توانید با استفاده از کلید تبدیل اولی لامپ‌های حیاط را روشن کنید. سپس بعد از رسیدن به درب ورودی دوم (راه‌پله) می‌توانید با استفاده از کلید تبدیل دوم لامپ‌ها را خاموش کنید. همچنین، این کلید برای روشن و خاموش کردن چراغ‌های نصب شده در راه‌پله، راهروها، محوطه‌های باغ و ویلا، پارکینگ‌ها و سالن‌های بزرگ مناسب است.

در مرحله بعدی، طریقه نصب و سیم‌کشی کلید تبدیل را بررسی خواهیم کرد.

لوله‌گذاری کلید تبدیل

 برای لوله‌گذاری ابتدا از جعبه فیوز به سمت قوطی کلید تبدیل اول و سپس از قوطی کلید تبدیل اول به سمت قوطی کلید تبدیل دوم لوله‌گذاری می‌کنیم. در آخر از سمت جعبه کلید دومی تا محل نصب چراغ، لوله‌گذاری انجام می‌دهیم. برای درک بهتر نحوه لوله‌گذاری به نقشه زیر توجه کنید: 

نصب کلید تبدیل

روش سیم‌کشی و نصب کلید تبدیل

برای سیم‌کشی و نصب کلید تبدیل دو روش وجود دارد که به شرح زیر می‌باشد: روش استاندارد و روش قدیمی یا بازاری.

در سیم‌کشی کلید تبدیل بایستی از سیم با سطح مقطع 1/5 میلی‌متر مربع استفاده شود. برای سیم حامل جریان فاز می‌توانید از سیم نمره 1/5 به رنگ‌های عایق قرمز، زرد یا مشکی و برای سیم نول از سیم 1/5 به رنگ عایق آبی کم‌رنگ استفاده کنید. سیم ارت بایستی به رنگ عایق سبز با زرد راه‌راه انتخاب شود. سیم فاز برگشتی (سیم مابین دو کلید تبدیل و سیمی که از پیچ مشترک یکی از کلید‌های تبدیل به سمت لامپ کشیده می‌شود) نیز می‌تواند یکی از دو رنگ عایق خاکستری یا سفید داشته باشد.

از خدمات فازینو میتوان به اعزام برقکار سیار تهران ، برقکار غرب تهران ، سیم کشی ساختمان اشاره کرد.

روش استاندارد سیم‌کشی و نصب کلید تبدیل

برای سیم‌کشی و نصب کلید تبدیل به صورت استاندارد مراحل زیر را انجام دهید:

1) ابتدا از جعبه فیوز تا قوطی کلید تبدیل اول با دو رشته سیم (فاز و نول) سیم‌کشی کنید.

2) سیم نول که از جعبه فیوز کشیده شده را بایستی از قوطی کلید تبدیل اول و قوطی کلید تبدیل دوم بدون اتصال به کلیدها عبور داده و تا محل نصب چراغ سیم‌کشی کنید. این سیم را به سرپیچ لامپ وصل کنید.

3) سیم فاز که از جعبه فیوز تا قوطی کلید تبدیل اول کشیده شده را با پیچ طلایی کلید تبدیل اول متصل کنید.

4) از قوطی کلید تبدیل اول تا قوطی کلید تبدیل دوم، دو رشته سیم کشیده و در هر دو طرف به پیچ‌های نقره‌ای رنگ کلید‌های تبدیل وصل کنید.

5) از پیچ مشترک (طلایی رنگ) کلید تبدیل دوم تا محل نصب لامپ سیم‌کشی و به سرپیچ لامپ وصل کنید.

6) سیم ارت نیز بایستی از جعبه فیوز تا محل نصب لامپ، همراه با سایر سیم‌ها سیم‌کشی شود.

نکته: موقع سربندی سیم‌ها به سرپیچ لامپ، بهتر است سیم فاز به پیچ متصل به کنتاکت انتهایی سرپیچ وصل شود. با این کار هنگام تعویض لامپ احتمال برق‌گرفتگی به حداقل خواهد رسید.

نکته: طبق استاندارد ملی ساختمان، امروزه استفاده از سیم ارت در سیم‌کشی ساختمان‌ها برای تأمین ایمنی الزامی شده است. ما نیز طبق استاندارد ذکر شده، سیم ارت (سیم زرد با راه راه سبز) را به نقشه سیم‌کشی کلید تبدیل افزوده‌ایم. برای درک بهتر نحوه سیم‌کشی و نصب کلید تبدیل به نقشه زیر توجه کنید:

نصب کلید تبدیل

سیم‌کشی و نصب کلید تبدیل به روش قدیمی یا بازاری

برای سیم‌کشی کلید تبدیل روش دیگری نیز وجود دارد که به روش قدیمی یا بازاری معروف است. بهتر است برای نصب کلید تبدیل از روش استاندارد استفاده شود. این روش در دو حالت استفاده می شود. حالت اول زمانی که سیم‌کشی مابین دو کلید تبدیل از قبل و با تعداد رشته سیم کمتر انجام شده و امکان اضافه کردن سیم وجود ندارد. حالت دوم: در هر دو طرف محل نصب کلید تبدیل برق فاز و نول وجود داشته و می خواهید سیم برق کمتری مصرف کنید.

همچنین بخوانید : نصب لامپ هالوژن در 5 مرحله

روش سیم‌کشی کلید تبدیل به صورت بازاری:

1) از جعبه فیوز تا قوطی کلید تبدیل اول و قوطی کلید تبدیل دوم با دو رشته سیم فاز و نول، سیم‌کشی کنید.

2) سیم‌های فاز و نول را در هر دو کلید تبدیل، به پیچ‌های غیر مشترک وصل کنید.

3) از پیچ‌های مشترک هر دو کلید تبدیل تا محل نصب لامپ سیم‌کشی کرده و به سرپیچ لامپ وصل کنید.

4) سیم ارت نیز بایستی از جعبه فیوز تا محل نصب لامپ، همراه با سایر سیم‌ها کشیده شود.

جریان برق در سیم‌های متصل به سرپیچ لامپ می‌تواند یکی از 4 حالت زیر را داشته باشد:

  • هر دو سیم متصل به لامپ سیم فاز باشند (لامپ خاموش).
  • هردو سیم متصل به لامپ سیم نول باشند (لامپ خاموش).
  • سیم متصل به لامپ یکی فاز و یکی نول باشند (لامپ روشن).
  • سیم متصل به لامپ یکی نول و یکی فاز باشند (لامپ روشن).

نکته: با توجه به مطالب گفته شده دقیقاً ایراد این روش در این است که وقتی دو سیم متصل به لامپ هر دو فاز باشند لامپ در حالت خاموش قرار دارد، در حالی که برق فاز در هر دو سیم متصل به لامپ جریان داشته و احتمال برق گرفتگی هنگام رفع اشکال یا تعویض لامپ وجود دارد.

روش قدیمی سیم‌کشی کلید تبدیل در مکان‌هایی که فاصله دو کلید تبدیل نسبتاً زیاد است، برای صرفه‌جویی در مصرف سیم برق بهتر است که فاز و نول هر کدام از کلیدهای تبدیل از

نزدیک‌ترین پریز یا جعبه فیوز کشیده شود.

توجه: این مطلب صرفاً برای آشنایی با مدل قدیمی نصب کلید تبدیل بیان شد. استفاده از این مدل بدلیل عدم ایمنی توصیه نمی‌شود.

در ادامه آموزش، شما با مدار (نقشه) عملکرد کلید تبدیل در هر دو روش استاندارد و قدیمی آشنا خواهید کرد.

نصب کلید تبدیل

نصب کلید تبدیل برای چند لامپ

وقتی میخواهید با استفاده از کلید تبدیل چندین لامپ را روشن کنید تنها کاری که بایستی انجام دهید، نصب لامپ‌ها به صورت موازی همراه با لامپ اول است. برای درک بهتر به نقشه نصب زیر توجه کنید:

نصب کلید تبدیل

چگونگی عملکرد مدار کلید تبدیل

عملکرد مدار کلید تبدیل ممکن است برای شما کمی پیچیده به نظر برسد. ولی اگر به تصاویر زیر خوب نگاه کنید خیلی سریع به عملکرد این کلید پی خواهید برد. در دو تصویر زیر مدار کلید تبدیل در دو مدل سیم‌کشی به روش استاندارد و روش قدیمی آورده شده است.

نحوه عملکرد کلید تبدیل در روش استاندارد (مدار داخلی):

نصب کلید تبدیل

نحوه عملکرد کلید تبدیل در روش قدیمی یا بازاری (مدار داخلی):

نصب کلید تبدیل

نکاتی در مورد سیم‌کشی و نصب کلید تبدیل

1) اگر قصد دارید لامپ‌ها را از بیش از دو نقطه با استفاده از کلیدهای تبدیل روشن و خاموش کنید، باید در میان دو کلید تبدیل، از کلیدهای میانی (مانند کلیدهای صلیبی یا کراکس) استفاده کنید. برای هر نقطه اضافی برای روشن یا خاموش کردن لامپ، یک کلید صلیبی بین دو کلید تبدیل اضافه کنید. کلیدهای کراکس بدون کلید تبدیل کارایی ندارند و باید در میان دو کلید تبدیل نصب شوند.

2) حتماً در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید در یک ساختمان کلید تبدیل نصب کنید، باید دو قوطی کلید در محل مورد نظر نصب شده باشند که با استفاده از لوله‌های پلی‌کا به هم متصل شده باشند.

3) اگر رنگ پیچ‌ها در داخل کلید تبدیل مشخص نشده باشد، برای تشخیص پیچ‌های مشترک و غیرمشترک کلیدها می‌توانید از بیزر مولتی‌متر استفاده کنید.

4) برای دو پیچ غیرمشترک (پیچ‌های نقره‌ای رنگ) میان دو کلید تبدیل، سیم‌هایی با عایق همرنگ را انتخاب کنید تا در صورت نیاز به رفع اشکالات آتی مشکلی پیش نیاید.

نتیجه گیری

در این مقاله تمام روش های نصب کلید تبدیل را برای شما شرح دادیم . در صورت بروز هر گونه مشکل ویدیوی اموزشی را نگاه کنید و یا بخش مربوط به نصب کلید تبدیل را دوباره مطالعه کنید . فازینو همیشه همراه شماست تا در صورت مشکل و اتصالی برق ساختمان مشکل شما را بر طرف کند.

امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0912 75 25 7730919 44 70 774