یکی از مهم‌ترین موارد در سیم کشی و برقکاری ساختمان، برق کشی سقف به صورت حرفه‌ای و تخصصی است. در واقع لوله کشی و برق کشی سقف واحدهای ساختمان مسیر حرکت سیم‌های برق را ایمن کرده و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند. لازم به ذکر است، برای آنکه برق کشی سقف به درستی شکل گیرد، باید بر اساس نقشه سیم کشی ساختمان انجام شده تا مسیر حرکت لوله‌های برق به درستی مشخص شود.

با ما در یکی دیگر از مقاله‌های فازینو همراه باشید تا اطلاعات مفصلی در رابطه با لوله گذاری و برق کشی سقف در اختیارتان قرار دهیم.

برق کشی سقف کاذب

 باید بدانید سقف‌های کاذب عنوان مختلفی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سقف‌های PVC، سقف‌های رابیتس و سقف‌های 60*60 اشاره کرد.

سقف‌های کاذب رابیتس معمولا دارای لامپ‌های هالوژنی یا نواری نور مخفی هستند. در نتیجه، قبل از گچ‌کاری سقف، باید برق کشی و لوکه‌گذاری مرطبت با روشنایی سقف انجام شود. لازم به ذکر است، در این گونه سقف‌ها، از لوله‌های خرطومی که استقامت و انعطاف‌پذیری بالایی دارند استفاده می‌شود. در ضمن، این خرطوم‌ها می‌توانند به هر زاویه‌ای خم شوند.

جهت برق کشی هالوژن‌ها، ابتدا محل قرارگیری غلاف یا فریم فلزی هالوژن مورد اندازه‌گیری قرار گرفته و سپس رابیتس به همان اندازه برش داده می‌شود. این عمل معمولا با قیچی‌های ورق‌بر انجام شده و موجب نصب غلاف در محل مورد نظر می‌شود. لازم به ذکر است، برای برش دادن رابیتس، به جای استفاده از قیچی‌های ورق‌بر، از سیم چین نیز می‌توان استفاده کرد. اما ممکن است زود خراب شود. یک لوله دیگر نیز در قسمتی که لامپ نور مخفی قرار است در آن نصب شود، قرار گیرد.

برق کشی سقف کاذبخوب است بدانید که، در سقف‌های کاذب PVC، برق کشی سقف انجام نمی‌شود. این بدان معناست که، پس از نصب این سقف‌ها، ابتدا عمل شاسی کشی سقف و سپس سیم کشی آن انجام می‌شود. در ادامه نیز این سیم‌ها توسط بست‌های زیپی، به شاسی‌های زده شده توسط نصاب، وصل می‌شود.

اما در طرف دیگر، بهترین حسنی که سقف‌های کاذب 60 در 60 دارند این است که، به لوله کشی نیاز نداشته و پس از از نصب سقف، سیم کشی راحتی دارند. به این صورت که، شما تنها با داشتن یک برق اصلی زیر سقف که به کلید ختم می‌شود، می‌توانید برقی کشی سقف را آغاز کنید.

مطلب پیشنهادی: تعرفه برقکاری

برق کشی سقف تیرچه بلوک

 در برق کشی سقف تیرچه بلوک که به کرومیت یا ضربی معروف است، لوله گذاری در کف طبقه بالاتر انجام می‌شود؛ یعنی در صورتی که ساختمان چند طبقه باشد، لوله‌ها از کف طبقه بالایی رد شده و اگر ساختمان تک طبقه باشد، لوله کشی در کف پشت بام انجام می‌شود.

اما نکته‌ای که در این بین حائز اهمیت بوده این است که، بنا به دو دلیل برق کشی سقف تیرچه بلوک سخت و مشکل است:

  • از آنجایی که 2 سانتی‌متر گچ در زیر سقف وجود داشته و لوله‌های برق به خوبی پوشانده نشده ‌اند، نمی‌توان آن‌ها را زیر سقف قرار داد.
  • به فاصله هر یک متر، یک تیرچه یا تیرآهن وجود دارد که عمل شیارزنی را کنسل می‌کند. شیارزنی نیز فقط باید روی دیوارها انجام شود.

لازم به ذکر است، برق کشی سقف بهتر است قبل از بتن ریزی انجام شود تا نیازی به سوراخ‌کاری نباشد. البته این کار ممکن است استقامت بتن را کم کرده و باعث یک تکه شدن آن شود. پس در محل‌هایی که سوراخ‌کاری پس از بتن‌ریزی و خشک کردن آن انجام می‌شود، باید 40 سانتی‌متر از لوله برق شماره 2.5 به طور عمودی و چند سانت بالاتر از بتن نصب کرد.

این کار موجب عدم نیاز لوله شماره 2 به سوراخ‌کاری می‌شود و در محل بتن‌کاری شده نیز لوله‌ها بر اثر رفت و آمد شکسته نمی‌شوند.

به یاد داشته باشید، زمانی که شما قصد برق کشی سقف پس از بتن‌ریزی دارید، باید بدانید که کار دشواری در پیش دارید. همچنین برای برق کشی سقف پس از تمام شدن بتن ریزی، بهترین وسیله هیلتی‌های تخریب 15 کیلوگرمی است.

مزایای لوله کشی و برق کشی سقف

مزایای لوله کشی و برق کشی سقف

  • آسیب‌دیدگی کمتر به لوله‌های برق
  • به وجود آمدن ایمنی بیشتر در ساختمان
  • عدم نیاز به شیارزنی‌های متعدد
  • کاهش وزن سقف
  • صرفه جویی در هزینه

معایب لوله کشی و برق کشی سقف

  • استفاده بیش از حد از سیم و لوله
  • افزایش هزینه‌ها
  • کاهش سرعت کار

سخن پایانی

تیم برقکاران فازینو با دانش، مهارت و تجارب بالا، توانایی حل تمام مشکلات برقی منزل و ساختمان شما را دارد. در مواقعی که نیاز به یک برقکار حرفه ای ساختمان دارید، کافی است با شماره تلفن برقکار 09194470774 تماس گرفته و به درخواست اعزام برقکار شبانه روزی بپردازید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0912 75 25 7730919 44 70 774